onsdag den 22. maj 2013

Grænseløs luksus


 
Først efter jeg var i himmelen
her på jorden
for en stund
hvor døden var en option
og slet ingen trussel
ser jeg tilbage
på et liv i grænseløs luksus

jeg har været i Øst
da muren stod der endnu
bare for at kikke – og rejse igen
fra mange af dem som var der
imod deres vilje

siden skiftet fædreland
helt urimeligt
smertefrit
og oven i købet
har jeg lov til at vende tilbage
altid
dertil hvor jeg kom fra
hvor der er rødder endnu
og friheden til at forblive her
ved mine børn og mine venner
friheden til at overskride kløften
imellem gammel og ung
som synes at tynge så mange

måske
er jeg bare til grin og naiv
en gammel nar
som bare ikke kender
sine egne begrænsninger

MEN
hvad skal det gøre godt for
at vi ved siden af alle de grænser
som skiller os fysisk ad
arbejder i hærdigt på
at bygge vold efter vold
i vores eget sind

troen på
og oplevelsen af
at kunne overskride grænser
uden vold
uden magt
er grænseløs luksus






Ingen kommentarer:

Send en kommentar